بررسی دو خودرو تندر۹۰ و رانا

رانا بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوق دار ساخته شده است و از پیشرانه، جعبه دنده و تعلیق مشترک با پژو ۲۰۶ استفاده می‌کند

بررسی دو خودرو تندر90 و رانا

رنو تندر 90 که با نام 90L هم شناخته می‌شود اولین بار در سال 1386 وارد بازار خودرو کشور شد؛ در ابتدا به خاطر ظاهر مورد پسند واقع نشد اما خیلی زود، اعتماد مشتریان را به دست آورد.

رانا بر روی پلتفرم پژو 206 صندوق دار ساخته شده است و از پیشرانه، جعبه دنده و تعلیق مشترک با پژو 206 استفاده می‌کند. در این مقاله سعی داریم دو خودروی مطرح در ایران که از نظر پیشرانه، تجهیزات و قیمت بسیار به هم نزدیک هستند؛ رانا LX و تندر90، 2E را بررسی کنیم. از نظرظاهری رنو تندر90 چنگی به دل نمیزند ولی رانا با وجود اینکه نمونه تغییر شکل یافته 206 صندوق دار است چهره اش کمی جذاب تر است.

این دو خودرو از نظر تجهیزات و امکانات بسیار شبیه هم هستن و فرق بسیار کوچک بین آنها وجود دارد؛ مثلاً رانا سنسور عقب دارد ولی تندر90 ندارد ، تندر90 رینگ‎های آلومینیومی دارد اما رانا ندارد، در خودرو رانا از طریق داخل کابین می‌توانید درب صندوق عقب را باز کنیم اما در تندر90 این کار امکان پذیر نمی‌باشد.

 مصرف سوخت تندر90 در شهر 9 لیتر و در خارج از شهر 5.6 لیتر است، رانا هم در شهر 9 لیتر و در خارج از شهر 5.7 لیتر می‌سوزاند؛ ولی مصرف سوخت در هر دو به صورت ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر است. هر دو خودرو از ترمزهای ABS و EBD استفاده می‌کنند و در هر دو خودرو ترمزهای جلو قیفی و ترمزهای عقب کاسه‌ای است. در هر دو خودرو از دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو استفاده شده است (در تندر90های سال 92 از یک کیسه هوا استفاده شده است). تندر90 همیشه جزو بالای لیست سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بوده است و جزو خودروهای با کیفیت تولید ایران محسوب می‌شود. در بررسی فضای صندوق عقب هر دو خودرو به نتایج زیر رسیدیم: در صندوق عقب خودرو تندر90 می‌توانیم یک چمدان و یک کالسکه را جای دهیم در صندوق عقب هم به راحتی بسته می‌شود؛ در صندوق عقب خودرو رانا همان چمدان به راحتی قرار گرفت اما کالسکه را زمانی که قرار دادیم در صندوق بسته نشد.

 موتور استفاده شده در خودرو رانا 5tu ایران خودرو می‌باشد؛ یک موتور چهار سیلندر خطی 1.6 لیتری 16 سوپاپ با با 150 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه 142 نیوتن متر گشتاور در هر 4000 دور در دقیقه و یک گیربکس پنج دنده دستی می باشد. موتور رانا از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهره مند می‌باشد و مصرف سوخت آن در جاده به ازای هر 100 کیلومتر 5.4 لیتر و در حالت ترکیبی به ازای هر 100 کیلومتر 6.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند. موتور استفاده شده در خودرو تندر90، 4mk فرانسوی می‌باشد؛ این موتور سبک و کم حجم 4 سیلندر 16 سوپاپ دارد و حجم آن 1.598 لیتر با 105 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و140 نیوتن متر گشتاور در3750 دور در دقیقه گیربکس 5 سرعته دستی که البته در مدل اتوماتیک گیربکس 4 سرعته دارد.

فضای سرنشینان عقب خودرو تندر90 خوب است به طوری که سه بزرگسال به راحتی می توانند بنشینند و از نظر فضای مورد نظر برای پاها و سر مشکلی نداشته باشند. فضای سرنشینان عقب خودرو رانا کمتر از تندر90 می‌باشد. بررسی صدای داخل کابین در هر دو خودرو با سرعت ثابت 60 کیلومتر در ساعت با هر دو خودرو حرکت کرده و با کمک نرم افزار صدای داخل کابین در خودرو تندر90، 85 دسی بل و داخل رانا 80 دسی بل می‌باشد.

با توجه به اینکه سایت دیوار هم اکنون بزرگ‌ترین بستر درج آگهی رایگان خودرو به شمار می‌رود برای خرید و فروش خودرو تندر90 (90L) به آگهی‌های بخش خرید خودرو مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر